CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday 18 November 2012

Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Islam Tahun 3

Refleksi Makro Pengajaran
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Syukur ke hadhrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat saya sempurnakan makro pengajaran saya bersama dengan Tahun 3 Mesra pada 7 Oktober 2012. Semasa menjalankan pengajaran makro tersebut, saya telah dapat mengesan kekuatan dan kelemahan pengajaran saya sejurus selepas itu. Oleh yang demikian penambahbaikan dapat dilakukan berkenaan dengan P&P saya di dalam kelas.
Antara kekuatan yang dapat dikesan di dalan P&P saya ialah saya dapat mengawal kelas dengan baik. Saya telah membuat persediaan yang agak rapi sebelum memulakan makro pengajaran ini bagi mengelakkan sebarang masalah timbul semasa sesi P&P. Persediaan awal sebelum P&P adalah merupakan satu perkara yang amat penting bagi membantu saya menyampaikan pelajaran dengan baik dan teratur. Oleh yang demikian, aktiviti set induksi yang dirancang oleh saya telah berjaya menarik minat para pelajar untuk ke hadapan dan memilih sampul kesukaan mereka. Dengan itu saya berjaya menimbulkan naluri ingin tahu pelajar apakah tajuk yang akan dipelajari. Ini akan sedikit sebanyak akan dapat menarik perhatian murid terhadap pelajaran ini. Seterusnya adalah berkaitan dengan aktiviti berkumpulan, yang mana murid-murid dapat melibatkan diri secara aktif dalam menyiapkan tugasan yang telah diberikan. Setiap ahli kumpulan dapat bekerjasama untuk menghasilkan kerja kumpulan mereka masing-masing. Dengan ini saya dapat mengetahui bahawa sememangnya di kalangan murid-murid ini mempunyai nilai-nilai murni yang amat baik dan perlu dipupuk dikalangan mereka.
Terdapat juga kelemahan-kelemahan yang dapat dikenalpasti semasa  menjalankan makro pengajaran ini. Pertama sekali, adalah dari segi ketepatan masa yang ditetapkan. Ia sangat penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan baik dan lancar. Hasil daripada pemerhatian saya terhadap rakaman makro pengajaran tersebut, didapati bahawa masa yang digunakan untuk menjalankan sesuatu langkah pengajaran adalah tidak seiring dengan apa yang dirancang. Ianya berpunca daripada sikap pelajar yang lambat bergerak dan lambat memberi respons terhadap penyusunan sampul-sampul yang dipegang oleh murid-murid lain di hadapan kelas. Hal ini telah menyebabkan masa yang diambil dalam sesi set induksi adalah agak lama. Selain itu, dengan cara menulis nota di papan hitam juga telah menyebabkan berlakunya masalah dari segi ketepatan masa. Walau bagaimanapun, masa keseluruhan pengajaran didapati tidak terlalu terjejas. Di dalam makro pengajaran ini juga saya kurang menyediakan Alat Bantu Mengajar yang boleh menarik minat murid. Apa yang saya gunakan adalah hanyalah lembaran kerja dan buku teks semata-mata. Ini menyebabkan murid-murid agak bosan dengan bahan yang sudah menjadi kebiasaan. Kelemahan dan kekurangan seterusnya adalah masalah dalam pemantauan kelas, yang mana guru hanya didapati di hadapan kelas dan memantau murid di setiap penjuru kelas. Guru seharusnya berjalan dan memantau setiap aktiviti murid. Dengan cara itu, guru dapat mengawal keadaan dan suasana di dalam bilik darjah dengan lebih baik, di samping guru itu sendiri dapat membantu murid dengan lebih dekat.
Setiap kelemahan dan kekurangan yang dikesan memerlukan kepada penambahbaikkan bagi meningkatkan kualiti atau mutu P&P saya pada masa yang akan datang. Oleh yang demikian, daripada kelemahan dan kekurangan yang di kesan dalam makro pengajaran tersebut penambahbaikkan atau perkara yang perlu diperbaiki ialah dari segi ketepatan masa ketika melaksanakan P&P serta pemantauan murid di dalam kelas. Sememangnya guru perlu menepati ketepatan masa seperti yang dirancang di dalam RPH, yang mana ketepatan masa perlulah diikuti seperti yang dirancang bagi memudahkan guru menyelesaikan setiap bahagian penyampaian pengajaran dari permulaan sesi sehingga tamat pengajaran.
Guru juga perlu mengikuti kursus yang berkaitan dengan ICT bagi menambah ilmu kemahiran menggunakan komputer dalam P&P. Sekiranya guru mahir dalam penggunaan ICT, guru mungkin boleh mengaplikasikan pada sesi pengajaran terutamanya pada langkah pertama dan langkah kedua. Ini secara tidak langsung dapat menarik minat murid untuk belajar dan mereka akan lebih memberi tumpuan dengan tayangan-tayangan yang dipaparkan di skrin. Dengan ini, guru tidak hanya tertumpu kepada buku teks semata-semata dan juga kaedah menulis di papan hitam. Oleh yang demikian, pada masa akan datang saya berjanji akan membawa satu perubahan di dalam P&P saya. Saya inginkan murid-murid saya mendengar dan memberi sepenuh perhatian terhadap pengajaran saya di dalam kelas, demi untuk mencapai objektif pengajaran. Selain itu, kaedah lain kearah penambahbaikan pengajaran saya kelak ialah saya akan merancang satu sistem peneguhan. Contohnya sekiranya A telah menunjukkan tingkahlaku yang positif serta memberi tumpuan ketika pengajaran saya, maka murid tersebut akan diberi peneguhan seperti masa tambahan rehat dan lain-lain. Namun, peneguhan ini akan berlaku sekiranya kelas saya pada ketika itu adalah pada waktu sebelum rehat. Jika murid tidak dapat mengikut arahan saya, maka catatan pelanggaran peraturan di dalam kelas akan meningkat. Sebaliknya jika murid berkelakuan baik sepanjang pengajaran saya, maka mereka akan dapat ganjaran dan bukan hukuman. Setiap murid akan suka kepada ganjaran dan bukan hukuman. Dengan cara ini murid akan lebih menumpukan perhatian semasa proses P&P dijalankan.

No comments:

Post a Comment