Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(3 minit)
|
-Bacaan doa
-Guru menunjukkan 6 keping kad imbasan yang telah dilipat dan tertulis
Alif Lam Qamariah & Alif Lam Syamsiah.
|
-Guru meminta murid-murid membaca doa.
-Guru meminta respon atau jawapan daripada murid-murid. untuk menyebut
apa yang tertulis pada kad imbasan tersebut.
|
-Murid-murid diminta membaca doa secara
beramai-ramai bersama dengan guru.
-Murid diminta memberi respon
dengan memberi jawapan apa yang tertulis pada kad imbasan tersebut.
|
BBM
Kad imbasan
Nilai
Adab ketika
berdoa
|
Langkah 1
(5 minit)
|
-Alif Lam Qamariah-iaitu lamnya yang bertanda
sukun(mati)
-Alif Lam Syamsiah- iaitu selepas lam huruf
bertanda syaddah.
|
-Guru memberi penjelasan tentang tajuk secara
terperinci di dalam kelas.
-Guru melekatkan sepuluh kad imbasan yang tertulis
kalimah yang mengandungi Alif Lam Qamariah & Alif Lam Syamsiah.
|
- Murid-murid diminta mendengar dan memberi
perhatian terhadap penerangan guru berkaitan tajuk.
-Murid diminta secara rawak untuk mengelas
kalimah-kalimah tersebut dalam jadual yang telah disediakan.
|
BBM
Kad imbasan
Kaedah
Sumbang saran
Nilai
Bersyukur
Patuh
|
Langkah 2
(10 minit)
|
-Alif Lam Qamariah-iaitu lamnya yang bertanda
sukun(mati)
-Alif Lam Syamsiah- iaitu selepas lam huruf
bertanda syaddah.
|
- Guru meminta murid membuka buku teks
masing-masing.
|
-Berpandukan buku teks murid diminta secara
rawak menyebut dan menulis di papan hitam kalimah yang mengandungi Alif Lam Syamsiah
& Alif Lam Qamariah.
|
BBM
Buku teks
Kaedah
Sumbang saran
Nilai
Amanah
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Alif Lam
Qamariah & Alif Lam Syamsiah.
|
-Guru memberi
latihan kepada murid berpandukan buku teks.
-Guru memantau
murid-murid membuat latihan bertulis.
|
-Murid-murid diminta menyenaraikan tujuh
kalimah yang mengandungi Alif Lam Qamariah & Alif Lam Syamsiah
berpandukan buku teks (halaman 6).
-Perbincangan bersama guru di dalam kelas.
|
BBM
Buku latihan
|
Penutup
(2 minit)
|
Rumusan dan refleksi
|
-Mengulangi kembali perkara yang dipelajari dari awal pembelajaran
hingga akhir.
|
-Murid menjawab soalan guru dengan jawapan yang betul dengan bimbingan
daripada guru.
|
Nilai
Sabar
|
Sunday, 18 November 2012
Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Islam (Bhgn. 3)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment